Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 27 november 2016

Elektriciteit en bakdeksels

Om door de kluslijst te geraken tracht ik elk weekend wat te doen.
Nu was de elektriciteit aan de beurt, en werkte ik de bakdeksels af.
Origineel liggen alle bakdeksels los. Boven één bak was trouwens een vreemdsoortig deksel voorzien, eentje dat je ietswat kon uitschuiven.
Ik vond er niks handigs aan en sloopte het.
Nu zijn alle bakdeksels voorzien van pianoscharnieren.

Het 12V-net werd ook aangepakt.  De vorige eigenaar voorzag één batterij.  Ik ben daar niet zo meteen voorstander van, en kocht een tractiebatterij voor de motor, en de semi-tractiebatterij van de vorige eigenaar voorzag ik van een aparte aansluiting naar het schakelpaneel.  Die batterij had een nogal ongelukkige plaats, dus verplaatste ik ze dichter naar het schakelpaneel toe.  op de nieuwe bekabeling plaatste ik een hoofdschakelaar.



Ik bracht wat logica in de volgorde van de kringen op het schakelpaneel, en waar nodig schreef ik nieuwe labels.



In de kajuit zijn nu twee mooie LED-strips gekleefd, onder de kastjes, die indirect licht geven. Deze strips kocht ik bij LEDSKY.  Ze leverden ook een stabilisator, want dat vergroot aanzienlijk de levensduur van de strips.
Nu verlichten ze nog netjes al mijn rommel, maar straks zou dat allemaal opgeruimd moeten geraken.

De bak aan bakboord, onder de kuip, was gewoon een grote opening. Er was geen luik om dit af te sluiten.
Met 8mm multiplex maakte ik er een luik voor, en plaatste er een pianoscharnier op dat net op de hoogte van het zitkussen zit zodat je het luik kan openen en het mooi vlak op het kussen ligt.

Ondertussen klus ik vrolijk verder  :P







Geen opmerkingen:

Een reactie posten