Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

maandag 5 maart 2018

Dieptemeter van Humminbird plaatsen

Onze FS26 was uitgerust met een dieptemeter en log van Nexus.
(Geinteresseerden mogen me gerust contacteren).
Die zat gemonteerd in het kajuitschot.  Zelf ben ik daar niet zo voor.
Deze transducer van de dieptemeter en het wieltje van de log waren ook gemonteerd via twee gaten in de romp.  Daar heb ik het al evenmin voor.
Gevolg: ik heb deze vervangen door een kleine dieptemeter met een transducer tegen de romp aan.

Hoe ik dat gedaan heb?  Een beetje zoals ik het ook gedaan heb bij onze vorige FS22.
(http://myfriendship22.blogspot.be/2013/07/de-zo-noodzakelijke-dieptemeter.html).
Ook nu zit de transducer in een buis met wat wokolie.  Zo dient die olie eens voor iets anders :D  )
De transducer van deze Humminbird heeft wel een afwijkend model, en dat maakte het lastig om daarvoor een constructie te bedenken.  maar met een flinke hoeveelheid TEC7 is het dan toch gelukt.

Nu nog wachten tot de boot weer te water gaat, en dan kan ik hem testen.
In elk geval weer twee gaten minder in mijn romp, die kunnen lekken  :-)

Eerst een 'potje' gemaakt met PVC-buis,
en een houten sokkeltje

'Potje' vastgelijmd tegen de romp aan, met TEC7


'Potje' gevuld met wokolie.
Dit zou er voor zorgen dat de signalen beter geleid worden.


Potje voorzien van een heel origineel deksel  :D
De dieptemeter zelf monteer ik op een wegneembaar schotje
dat perfect in de deuropening past.
De plaats van de oude bekabeling heb ik gehouden.
De kabel van de transducer heb ik voorzien via de oude gaten
van de watertoevoer naar het keukenblokje.


1 opmerking: